Burn out behandeling

Voor iedere burn out moet er een behandeling op maat van de patiënt voorzien worden. Een burn out is namelijk erg persoonlijk en de uiting en gradatie ervan zal per persoon verschillen. Bovendien kunnen er verschillende oorzaken en symptomen optreden die ieder gebaat zijn bij een eigen behandeling. Er zijn vier basistherapieën die vaak aangewend worden bij het genezen van een burn out.

De energiebalans herstellen

Mensen met een burn out hebben vaak te kampen met extreme vermoeidheid. Dit komt doordat de energie die ze krijgen niet in balans is met de energie die ze gebruiken. Het gevolg hiervan is algemene lusteloosheid en uitputting. Door de energiebalans te herstellen, zal een patiënt zich terug beter in zijn vel voelen en makkelijker zijn dagtaken kunnen uitvoeren. Eerst en vooral moet in beeld gebracht worden wanneer de klachten zich voordoen, hoe erg ze zijn en hoe frequent. Daarna kan gewerkt worden aan een meer bewust omgaan met energie en het inlassen van meer pauzes. Wandelen kan heel helend werken omdat het zowel goed is voor de balans in ons hoofd als in ons lichaam. Een flinke wandeling per dag wordt dan ook vaak aangeraden aan mensen met een burn out.

Terug activiteiten opnemen

Eens iemand in een burn out zit, is de kans groot dat alle vormen van activiteit wegvallen. De patiënt zit een hele dag in de sofa of komt niet meer uit bed. Om terug naar een actiever leven te gaan is het noodzakelijk de activiteiten te hervatten, maar dit op een gestructureerde manier. Zo zullen zaken die binnen een routine passen veel minder energie vragen, dan taken die voor een eerste maal worden uitgevoerd. Ook dient iemand met een burn out zich in een eerste stadia te beperken tot eigen verantwoordelijkheden en de absolute verplichtingen.

Het bannen van negatieve gedachten

Eén van de oorzaken van een burn out die zeer moeilijk te veranderen zijn, zijn de negatieve gedachtenpatronen die ermee gepaard gaan. Om deze te wijzigen moet de patiënt elke negatieve gedachte proberen om te bouwen tot een positieve gedachten. Vaak is hier in het begin heel wat hulp bij nodig van de psycholoog, maar eens men er bedreven in wordt, gaat het als vanzelf. Dit is trouwens een zeer belangrijk punt, want een positief ingestelde persoon geneest veel sneller dan een negatieve persoon.

Leer ‘nee’ zeggen

Mensen met een burn out kennen vaak de kunst van het ‘nee’ zeggen niet. Ze houden eraan vast dat anderen hen enkel appreciëren wanneer zij altijd en overal ‘ja’ zeggen. Het gevolg is en overload aan taken en de stress die hiermee samen gaat. Eens iemand ‘nee’ kan zeggen en weet hoe hij taken moet delegeren, kan de werkdruk al behoorlijk verminderd worden.

Burn out behandeling
5 (100%) 1 Stemmen