Burn out therapie

Gezien een burn out vaak het gevolg is van een combinatie van stress en verkeerde denkpatronen, is dit het eerste dat in kaart gebracht wordt wanneer men voor therapie kiest. Accepteert men een te hoge werkdruk uit angst ontslagen te worden, heeft men een buitensporig verantwoordelijkheidsgevoel, is met niet capabel om nee te zeggen of taken te delegeren? Al deze zaken kunnen bijdragen tot een burn out, maar die ook in stand houden. Om een burn out dus correct te behandelen is het belangrijk een duidelijk beeld te krijgen van de onderliggende redenen en denkpatronen waar een patiënt aan vasthoudt.

Tijd voor verandering

Hoewel het geen vereiste is om tot een herstel van de burn out te komen, kiezen veel mensen wanneer ze een burn out krijgen voor een nieuwe richting binnen hun carrière. Dit kan een kleine verandering zijn, maar ook een erg drastische. Sommige mensen kiezen bijvoorbeeld om terug de schoolbanken op te zoeken om het diploma te behalen dat ze altijd al gewild hebben. Deze verandering kan een zeer positieve invloed hebben, maar is geen garantie op een snelle genezing. Het probleem moet nog steeds bij de oorzaak aangepakt worden en dat kan enkel wanneer men hier een zicht op heeft.

Het zit in je hoofd

Een burn out zit voor een groot deel in het hoofd van de patiënt en bijgevolg moet ook daar naar de oplossing gezocht worden. Dit wil niet zeggen dat een burn out niet echt is of een teken van zwakte, een burn out kan iedereen overkomen. Mensen met een burn out zullen makkelijk het negatieve in alles zien. Bijgevolg zien zij geen reden meer om op te staan, moeite te doen of zich ergens achter te scharen. Wanneer zij er in slagen om hun omgeving terug door een positievere bril te zien, zal hun burn out langzaam verdwijnen. Het is belangrijk om dit stap per stap te doen, zodat de patiënt ook echt anders gaat denken en niet hervalt zodra de psycholoog er niet meer is om te helpen omdenken. Eens de patiënt gedreven is geworden in het ombuigen van negatieve naar positieve gedachten, zal hij hier op lange termijn baat bij hebben.

Burn out therapie
3.7 (73.33%) 3 Stemmen